Škoda se chystá na výrobu Yetiho
Škoda se chystá na výrobu Yetiho
. Prohlédni fotky |
Škoda tak bude mít do roku 2008 už pět modelových řad. Chystá se nová verze fabie a superbu, na trhu je od loňska stará a nová generace octavie. Příští rok se začne vyrábět nový model Roomster a po něm se přidá Yeti.
Škoda předvedla stejnou studii Yetiho v březnu na autosalónu v Ženevě. Auto už se bylo k vidění i v Německu a v Británii a podle Wittiga se ukazuje, že o něj bude zájem.
"Reakce jsou až příliš dobré na to, abychom ho nevyráběli," uvedl Wittig. Škoda ještě čeká na definitivní souhlas z Německa z mateřského koncernu Volkswagen, ale Wittig byl už ve čtvrtek hodně konkrétní a schválení zřejmě nestojí nic v cestě.
Nejvyšší šéf VW Bernd Pischetsrieder před časem vyhlásil strategii, že sortiment celého koncernu má být co nejpestřejší. Přitom podobné auto jako Yeti nikdo ve skupině VW nevyrábí.
V Brně vystavují skoro všechny automobilové značky, autosalón se pro veřejnost otvírá v sobotu. Automobilky se snaží prolomit trend, kdy nových aut se prodává pořád stejně, zatímco dovoz ojetin roste a vzájemné skóre obou skupin už je skoro vyrovnané.
Nejvíc u nejmenších
Nejvíc
novinek je v Brně k vidění v kategorii nejmenších vozů. Peugeot
předvádí kolínský model 107, za stejnou cenu pod 250 tisíc korun bude v
Česku k mání také nový a o trošku větší Volkswagen Fox. Pod 200 tisíc
se vejde nový Chevrolet Spark anebo nová Kia Rio.
Na opačný konec trhu útočí znovuzrozený automobilový dealer Antonín Charouz, který poté, co se vymanil z dluhů a ztrát způsobných dřívějším podnikáním nyní přivádí do Česka americká auta Cadillac a Corvette.
"Plánujeme prodat kolem dvou set těchto vozů," uvedl Charouz. Sporťák Corvette C6 stojí v základní verzi bezmála dva miliony, na sto kilometrů zrychlí za necelých pět vteřin a jezdí až 300 kilometrů v hodině.
Jinou raritou je nová česká značka Thunderbolt. Firma břeclavského obchodníka s aut a s domy Jiřího Vlka vyrábí ve čtyřiceti lidech velké tříkolky ve stylu Harley Davidson a Brně ukázala také dvě svá auta. Konstruktéři také spíš pro zábavu rozřízli a protáhli jeden kus Škody Superb na sedm metrů.
Vůz pro mladé lidi
Škoda
Yeti v nynějším i budoucím provedení má být podle Wittiga vozem pro
mladé lidi, kteří si chtějí užít volný čas a ocení praktické
vymoženosti. U vystaveného vozu lze třeba sklopit zadní dveře, na které
lze postavit jízdní kolo, auto má velké ovládací páčky, aby šlo řídit v
zimě v rukavicích a podlaha kabiny je tvořena velkou plastikovou vanou,
aby v zimě nebylo moc práce s úklidem.
Na premiéru vozu si včera Wittig přibral maskota velkého bílého Yetiho a tanečníky v dresech českého hokejového týmu. Šéf českého hokeje a dozorčí rady Škody Vratilav Kulhánek přinesl na premiéru vítězný pohár z Vídně.
Wittig sází na to, že malé terénní auto není moc rozšířený typ vozu a že bude lidem sympatické, mimo jiné i proto, že proti velkým džípům se začíná trochu zvedat nevole kvůli tomu, že zabírají hodně místa a mají velkou spotřebu. "Třeba starosta Londýna už velkým terénním autům zakázal vjezd o centra a toto je dobrá alternativa," říká Wittig.
Otázka ceny
"Všechno
záleží na ceně," říká šéf českého zastoupení Opelu Ivan Růžička. "Při
dobré ceně mají šanci, protože je řada lidí, kteří terénní auta
chtějí," dodává Růžička. Ale protože Škoda zřejmě chce pro Yetiho
stejně jako pro další novinku Roomster vytvořit image výjimečných a
moderních aut, s cenou se nebude držet zbytečně při zdi a vozy budou
putovat hlavně na vývoz do bohatších zemí, jako je tomu třeba s
kolínskými vozy.
Roomster, který se podle Wittiga začne vyrábět zhruba za rok, má stát kolem 15 tisíc eur, tedy 450 tisíc korun. Roomster, stejně jako Yeti, má mít odvážnější design, ale bude spíš elegantnější, futuristicky laděný vyšší rodinný vůz. Ani Roomster ani Yeti se nebudou dělat v takových sériích, jako fabie nebo octavie. U Roomsteru Wittig odhaduje trh na 50 až 90 tisíc aut, u Yetiho to prý bude zhruba polovina.
Kvůli Roomsteru Škoda přibírá dva tisíce lidí do východočeské továrny v Kvasinách, ke už vyrábí Superby. Další lidi přibere na Yetiho.
"Obsazujeme nový segment, což znamená větší objem výroby a logicky také větší zaměstnanost," řekl Wittig, podle něhož s oběma vozy a s rostoucí expanzí na zahraniční trhy včetně Číny by Škoda měla zvětšit svou produkci z loňských 450 až na 600 tisíc kusů ročně. Letos škodě díky nástupu nové octavie roste prodej o pět procent a na domácím trhu má opět skoro padesát procent.
Kam dál?
- Škoda Yeti v testu britského automagazínu
- Budoucnost Škody? Yeti možná do výroby, fabia za dva roky
- Škoda Yeti: Horal z Boleslavi
- Nová Škoda Yeti: Pouhá studie, nebo budoucnost roomsteru?
- Škoda představila studii terénního vozu