Jako pacient mám právo
1. 10. 2007
Jako pacient mám právo
Práva pacienta
-
Na zachování mlčenlivosti o svém zdravotním stavu
Veškeré správy a záznamy týkající se léčby pacienta jsou důvěrné. Bezpečnost informací musí být zajištěna i v případě počítačového zpracování. -
Na veškeré informace o svém zdravotním stavu
Pacient má právo v souladu se zákonem č. 20/1966 Sb. - zákon o péči o zdraví lidu - na poskytnutí veškerých informací shromážděných ve zdravotnické dokumentaci vedené o jeho osobě a v jiných zápisech, které se vztahují k jeho zdravotnímu stavu. Za osoby mladší 18 let nebo osoby zbavené způsobilosti k právním úkonům mají právo na informace podle věty prvé jejich zákonní zástupci. Navíc má pacient právo podle zákona č. 101/2000 Sb. - zákon o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších změn - získat od správce dat písemnou informaci o osobních údajích o něm zpracovaných, to vše na základě své písemné žádosti. Toto poskytnutí informace o svém zdraví je jednou za kalendářní rok poskytnuto bezplatně, jinak kdykoliv za přiměřenou úhradu nepřevyšující náklady nezbytné na poskytnutí informace. Pacient platí vždy náklady spojené s pořízením výpisu.
-
Na informace potřebné pro rozhodnutí před zákrokem
Pacient má právo získat od lékaře údaje potřebné k tomu, aby mohl před zahájením nového diagnostického a terapeutického postupu zasvěceně rozhodnout, zda s ním souhlasí. Kromě případů akutního ohrožení má být pacient informován o všech rizicích a rovněž musí být seznámen s alternativními postupy a jejich výhodami a zápory. -
Odmítnout léčbu
V takovém případě musí být pacient lékařem informován o důsledcích svého rozhodnutí. -
Na soukromí při ošetřování a léčbě
V průběhu ambulantního i nemocničního vyšetření či léčby má pacient právo na to, aby byly brány maximální ohledy na jeho soukromí a stud. Rozbory pacientova případu, konzultace a léčba jsou věcí důvěrnou a musejí být prováděny diskrétně. Přítomnost osob, které se léčby přímo neúčastní, by měl nemocný odsouhlasit (i v nemocnicích). Pacient má právo na ohleduplný, citlivý a důstojný přístup při léčbě. -
Na odpovídající služby
Pacient má právo žádat služby přiměřené možnostem ústavu, jakož i možnost denně se stýkat se členy své rodiny či s přáteli. Omezení návštěv může být provedeno pouze ze závažných důvodů. Každá nemocnice dnes nabízí jiný "standard", takže při plánovaném zákroku by se měl pacient předem o všech službách informovat a podle toho si nemocnici vybrat. -
Na bezplatné preventivní vyšetření
To je vyšetření, které sleduje zachování nebo zlepšení zdravotního stavu. Podrobný přehled preventivní péče zdarma najdete po kliknutí zde. -
Podílet se na poskytnuté zdravotní péči
Nemocnice musí podle svých možností přiměřeným způsobem vyhovět pacientovým žádostem o poskytováni péče (samozřejmě v míře odpovídající povaze onemocnění). Pacient může být předán jinému léčebnému ústavu, ale lékaři mu musí změnu zdůvodnit a nabídnout další alternativy. Léčba musí být vedena s přiměřenou kontinuitou a pacient má právo předem vědět, jací lékaři, v jakých ordinačních hodinách a na jakém místě jsou mu k dispozici. Po propuštění má nemocnice určit další péči a postup komunikace s lékařem. -
Na léky
Pacient má právo na bezplatný výdej léků v lékárně, pokud není stanoven doplatek ze zákona. Každý tak má nárok nejméně na jeden lék z každé skupiny léčivých látek, který je hrazen ze zdravotního pojištění. Seznamy všech léků (plně hrazených ze zdravotního pojištění i těch, na které je nutné si připlatit) se čtvrtletně aktualizují a lze je najít například na www.lekarna.cz. Další informace o placené a neplacené péči najdete zde. -
Na zdravotnickou pomůcku
Pacient má nárok na pomůcku hrazenou ze zdravotního pojištění, a to v základním provedení nejméně ekonomicky náročném podle závažnosti zdravotního postižení. -
Na první pomoc a pohotovost
Každý má právo na lékařskou službu první pomoci a ústavní pohotovostní službu. Pacient má rovněž nárok na ošetření zdravotnickou záchrannou službou do 15 minut od přijetí tísňového volání. -
Podat stížnost
V případě problémů má pacient právo podat stížnost na postup lékaře řediteli zdravotnického zařízení, zdravotnímu radovi Okresního (obvodního) úřadu, reviznímu lékaři zdravotní pojišťovny nebo odboru kontroly, případně zdravotní péče Ministerstva zdravotnictví ČR.
Kde se všechno dozvíte?
- ze zákona 48/97 Sb. o veřejném zdravotním pojištění (přílohy 1-4)
- u ošetřujícího praktického lékaře - má k dispozici Seznam zdravotních výkonů nehrazených nebo hrazených jen za určitých podmínek a Seznam léčivých látek (přílohy 1 a 2 zákona 48/97 Sb.)
- zubní lékař má Seznam stomatologických výrobků (příloha 4 zákona 48/97 Sb.)
- v lékárnách by měli mít přílohu 2 zákona 48/97 Sb. obsahující doplatky za léky
- dotaz lze podat u každého revizního lékaře zdravotní pojišťovny
- informace podávají na odboru zdravotní péče Ministerstva zdravotnictví ČR, Palackého nám. 4, Praha 2
- zajímavé a praktické informace najdete taky na www.pacienti.cz, www.vzp.cz, www.lekarna.cz
- práva pacienta upravuje nejen Listina základních lidských práv a svobod, ale rovněž zákony 20/66Sb., 48/97 Sb. a 256/92 Sb.
:: Nastavit jako domovskou stránku